Skórzane buty na motor

Skórzane buty na motor

Mimo iż efekty pogody najmocniej odczuwali koledzy jeżdżący na motocyklach sportowych, głównie z racji dużych prędkości, jakie preferowali podczas jazdy, także i na maszynach touringowych wpływ pogody był bardzo odczuwalny. Zwłaszcza nogi narażone były na szwank, bo na naszych motocyklach nie używaliśmy ciężkich butów z tworzywa sztucznego, przeznaczonych właśnie do sportowej jazdy. Dlatego też, większość początkujących kolegów harleyowców szybko przestawiała się na profesjonalne obuwie, zazwyczaj już po pierwszym dłuższym wyjeździe.

Obuwie motocyklowe do długiej jazdy

buty motocyklowe ze skóryMiłośników motocykli touringowych przede wszystkim odróżniał strój, a obuwie nie było wyjątkiem. Koledzy harleyowcy, zwłaszcza ci początkujący, często do jazdy zakładali popularne glany, ciężkie buty które nieco przypominały obuwie motocyklowe, jednak nie dawało ani tej samej wygody, ani też poziomu ochrony co profesjonalne buty motocyklowe ze skóry. Buty do jazdy na motocyklu drogowym były pod względem ochrony bardzo podobne do pozostałego rodzaju obuwia motocyklowego. Przede wszystkim, musiały być wygodne, gdyż długa jazda bardzo męczyła nogi, a odrętwienie mogło być przyczyną wielu wypadków lub utraty kontroli nad maszyną. Zastosowane wzmocnienia były jednak o wiele bardziej wytrzymałe, niż w przypadku obuwia sportowego, głównie dlatego, iż maszyny drogowe były o wiele cięższe, a każde przewrócenie się pod motor skutkować mogło o wiele większymi kontuzjami. W butach do jazdy drogowej nie stosowano więc tworzywa sztucznego, którego miejsce zajmowały stalowe podnoski i zapiętki przypominające te używane w obuwiu roboczym, jak również stalowe usztywnienie podeszwy. Na kostce, która zwykle najbardziej pracowała podczas jazdy, stosowane były natomiast dodatkowe warstwy skóry i grubsza podszewka, jednocześnie chroniąca nogi i tłumiąca wszelkie uderzenia, ale nie ograniczająca ruchów w dużym stopniu i nie przeszkadzająca w sterowaniu motocyklem. Cholewka, która w owych butach sięgała często kolan, była podobnie wzmocniona, i czasem posiadała metalowe wkładki, osłaniające piszczele.

Skóra, tworząca zewnętrzną warstwę buta była bardzo odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale również na wszelkie trudne warunki na drodze, więc bez trudu wytrzymywała bezpośrednie wystawienie na działanie soli drogowej czy drobnego pyłu bez żadnych uszkodzeń. Chroniła również w bardzo dużym stopniu przed uderzeniami podczas jazdy. Buty drogowe były wytrzymałe i odporne, więc mogły służyć o wiele dłużej niż nawet najlepsze buty sportowe, nawet bez szczególnej pielęgnacji.