Przekładnie z kołem pasowym

Przekładnie z kołem pasowym

 

Aby zwiększyć lub zmniejszyć prędkość lub moment obrotowy albo przenieść moc z jednego wału na drugi używa się kół pasowych. Jeśli przeniesienie mocy jest wszystkim, co jest potrzebne, to korzysta sięz dwóch kół o tej samej średnicy. Aby wymienić prędkość na moment obrotowy lub odwrotnie. Odbywa się to za pomocą kół pasowych o różnych średnicach podziałowych.

Moc drzemiąca w kołach pasowych

koła pasoweIstnieje kilka wielkości opisujących koła pasowe. Średnica skoku koła pasowego nie jest średnicą zewnętrzną ani średnicą wewnętrzną. W rzeczywistości średnica podziałki jest bardzo trudna do zmierzenia bezpośrednio. Część przenosząca naprężenie paska to rząd włókien w pobliżu zewnętrznej jego powierzchni. Reszta pasa istnieje tylko po to, aby przenosić siły z koła pasowego do i od tych włókien. Średnica podziałowa każdego koła pasowego jest mierzona na tych włóknach. Stosunek średnic podziałowych nazywany jest współczynnikiem przełożenia, współczynnikiem zwiększania momentu obrotowego i zmniejszaniem prędkości lub odwrotnie. Moc jest iloczynem prędkości i siły, lub w przypadku rzeczy, które obracają się, prędkości i momentu obrotowego. Koła pasowe nie mają wpływu na moc; kiedy zwiększają moment obrotowy, odbywa się to kosztem prędkości i na odwrót. Na rynku dostępne są różnego rodzaju napędy pasowe, takie jak pas płaski, pasek klinowy, napęd linowy i pasek rozrządu. Ważne jest, aby wybrać odpowiedni rodzaj napędu pasowego, w zależności od mocy do przesłania, kierunku ruchu taśmy, prędkości wału i współczynnika prędkości, a także warunków serwisu i odległości między wałami i dostępnej przestrzeni. Jak każda maszyna, koło pasowe ma swoje wady i zalety. Zalety napędu pasowego to sprawność pasa może wynosić nawet 95-98 procent. Są proste w użyciu i nie wymagają wału równoległego. Cechują je niskie koszty utrzymania. Różne prędkości można uzyskać za pomocą stopni lub zwężanych kół pasowych. Gdy odległość pomiędzy wałami jest bardzo duża, napędy pasowe są najbardziej ekonomicznymi opcjami. Jednak technologia taśmowa ma również pewne wady. To są ograniczona prędkość około 35 metrów na sekundę, w porównaniu do innych trybów przenoszenia mocy, też mają krótką żywotność. Zazwyczaj jego temperatura pracy jest ograniczona do -35 do 85 ° C, a przy tym ma ograniczoną transmisję mocy do 370 kW, co zwiększa wzrost temperatury.

Mimo wielu wad, zalety znacznie wpływają na popularność tego rozwiązania. Stosowane są powszechnie. Mechanicy i naukowcy stale zwiększają jakość nowo produkowanych kół pasowych. Są to powody dla których ten mechanizm nie wyjdzie z użytku przez wiele następnych lat mimo coraz nowocześniejszych technologii.